Böcker – senaste

Läslust för säljskygga
(och alla andra som vill peppas i jobbet)

Nominerad till Årets marknadsföringsbok 2017!

”Möt kunden öga mot öga
Nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA!-modellen” 
är specialskriven för dig som är specialist (konsult, advokat, revisor, tekniker, rådgivare, kulturskapare eller liknande) – det vill säga som inte innehar titeln säljare eller ser det som din huvudsakliga uppgift att sälja – och som vill öka dina chanser att skapa gulduppdrag.
Vill du alltså få andra att förstå vikten av din kompetens, så att de ger dig uppdrag? Och helst intressanta sådana! Möt kunden öga mot öga handlar om vikten och värdet av att våga möta kunder öga mot öga trots – eller tack vare – att vi lever i en alltmer digitaliserad värld.
Det är i det personliga mötet du blir vald eller bortvald.

Förordet är skrivet av Anders Andersson, skaparen av ”Privata Affärer” och ”Driva Eget” samt författare till ett flertal böcker i ekonomi.

Boken hjälper dig att:

– känna dig säkrare i olika sammanhang och våga berätta om din expertis
– förstå de utmaningar du står inför i framtiden ”att bli vald”
– sätta rätt pris på ditt kunnande och därmed skapa förhandlingsglädje
– avdramatisera det säljande momentet i ett samtal
– våga vara öppen för det oväntade.

Utgångpunkten för boken är den unika VIVA!-modellen som visar hur du med rätt attityd kan skapa mer fruktsamma och effektiva möten.
I slutet av boken finns checklistor och lathundar som du kan använda när du har bråttom. De innehåller praktiskt tillämpbara punkter att tänka igenom inför och efter olika samtal – så att både du och kunden blir vinnare.

Citat: ”Jag önskar att jag hade haft den här boken när jag började som konsult för femton år sedan – så mycket frustration jag hade sparat mig och kunderna och så mycket mer vi alla hade tjänat! Och så kul att läsa…” sagt av första läsaren.

Läs mer och beställ boken direkt via www.adlibris.se  SEK 325

Bästsäljartips!

22 sätt att sälja bättre, Ulla-Lisa Thorden“22 sätt att sälja bättre” innehåller massor av tips, råd och nya tankar kring det där säljarbetet som många (konstigt nog) tvekar inför. Faktum är att du genom att vässa säljarbetet väljer den enklaste vägen att skaffa de kunder du förtjänar och förbättrar lönsamheten. Att bli köpbar handlar om kommunikation, relationer och nytta, men också om nyfiket detektivarbete, genomtänkt strategi, klara mål och förhandlingskraft. Allt det får du här på 116 fullmatade sidor med många goda skratt. Boken ingår i en ny serie för småföretagare lanserad av Liber Förlag och tidningen Driva Eget.

Citat: ”Så mycket nyttigt och kul på 110 sidor, alla borde läsa – fantastiskt!”

Läs mer och beställ direkt e-bok via Adlibris SEK 147

mm

Boken för alla säljskygga kulturskapare.

bookcoverTiteln är “Luspank och idérik – överlevnadsguide för kulturskapare”, men kallas “Hjälpboken”. Nominerad av Sveriges Marknadsförbund till Årets Marknadsföringsbok 2010!
Skriven av frilansjournalisten Thomas Östberg och mig.
Vi menar att det får vara slut på gratisarbetet för kulturskapare! Boken är en praktiskt guide om företagandets och säljandets konst för alla som jobbar med ord, bild, ton eller vilka andra uttrycksmedel som helst. Oavsett om du utbildar dig, är ny i branschen eller hållit på några år så är den högst användbar och en skön läsning. Flera porträtt av olika spännande kulturutövare – Helene Billgren, Kee Marcello, Maria Steén, Tuva Novotny, Fredrik Högberg, Johanna Nilsson, Gun Lund, Ali Davoodi och Tobias Regnell – ger dessutom en bred bas av erfarenheter för alla som känner sig som kulturens Rödluva bland kommersiella Vargar.
Innehåll: Det sköra egot, hur du värderar och prissätter dig själv, hur du förhandlar, samarbetar, marknadsför och säljer ditt värv, driver på din verksamhet och kanske till och med upptäcker att det är helt OK att driva företag – när det är du själv som bestämmer!

Citat: ”Tack för att ni lättbegripligt, med tydlighet, humor, ödmjukhet och stor kunskap visar vad vi har att lära. Och förlåt mig för min fördomsfulla fnysning inifrån en f d gratisarbetande ”offermössa!”

Läs mer och beställ e-bok direkt via Adlibris. Pris SEK 211

Boken som kallas ”Säljbibeln” – Årets säljbok 2005.

Sälj dig själv omslag.epsNYA upplagan av “Sälj Dig Själv och ta betalt – 55 ovanligt inspirerande idéer för konsulter, frilansare, entreprenörer, artister, journalister, jurister, konstnärer, fotografer, terapeuter, tekniker och alla andra säljskygga” lanserades 2009 av Liber Förlag.

Denna bästsäljare (två upplagor, sex tryckningar) innehåller förutom alla andra avdramatiserande råd flera nya områden, bland andra: Vem äger kunden? Vilken är din inre ambition? Hur kul är säljstatistik? Storytelling, hur du räknar ut din lönsamhet och hur du kan skapa praktiska handlingsplaner är några av de nya avsnitten.
Boken blev vald till Årets säljbok redan 2005, och betraktas som en självklar medhjälpare till alla som vill lära sig mer om praktiskt säljarbete på ett kul sätt.

Citat: ”Vill bara säga att det är den bästa bok jag läst på länge. Enkelt skriven, rak, lärorik, verklighetsanknuten och vansinnigt rolig!”.

Boken är slutsåld på förlaget!

Några ex kvar – beställ direkt från mig på ulla-lisa@republic.se (Pris SEK 275 inkl moms och porto).

Specialskriven för danska marknaden.

Saet pris på dig selv, Ulla-Lisa Thorden“Saet pris på dig selv – sådan saelger du dit saerpraeg” specialskrevs för Börsens Förlag i Danmark och gavs ut 2007. Det är den första boken i en praktisk bokserie för Mikroföretagare. Allt skrivet för företagare som vill utveckla sig i nästa steg. Läs min bok – danska är faktiskt lätt att läsa när du läser i din egen takt!

Sæt pris på dig selv er et værktøj til den, som har været selvstændig et stykke tid, og som har brug for at få fyldt depoterne op med nyt brændstof for at (gen)finde „sin indre sælger“. Bogen tilbyder en lang række praktiske råd både til de garvede selvstændige, der måske ikke altid får sagt fra over for urentable kunder, ikke tør hæve prisen af angst for at miste dem, og til de lidt salgssky, der kan have svært ved at sælge sig selv og gerne vil lære at prissætte den værdi, de skaber hos kunden. For mikrovirksomheder er ikke dyre, de er værdifulde.
At sælge er ifølge Sæt pris på dig selv, at man tør påvirke andre mennesker til at svare ja til det, man foreslår. Salg er en sport, og det gælder om at træne salgsmusklen.

Citat: ”Ulla-Lisa Thordén bringer lyst og lethed ind i sælgerrollen, og læseren efterlades med en følelse af, at hvis det ikke er sværere at sælge, hvorfor har jeg dog ikke gjort det sådan noget før?”

Beställ boken direkt från mig, ulla-lisa@republic.se Pris SEK 230 inkl moms och porto.

Första upplagan av ”säljbibeln”.

”Sälj dig själv och ta betalt: 52 ovanligt inspirerande idéer för konsulter och frilansare, entreprenörer, artister, journalister, jurister, konstnärer, fotografer, terapeuter, tekniker och alla andra säljskygga”

Sälj Dig själv och ta betaltAtt vara egen företagare har många sidor. Det räcker inte med att vara duktig på det man gör, man måste också kunna sälja in sina produkter och tjänster och ta betalt för dem. Till rätt pris. Många goda idéer och verksamheter har gått i stöpet på grund av tvekan eller rädsla inför säljarbetet. Men kan man lära sig att sälja sig själv, även om man känner en instinktiv motvilja mot det? Ja, svarar Ulla-Lisa Thordén, som tidigare skrivit inspirationsboken Bli din egen. I sin nya bok ger hon 52 uppmuntrande infallsvinklar för säljskygga. Sälj dig själv och ta betalt är fylld av kloka, inspirerande och ibland överraskande tankegångar och råd – just det bollplank som behövs för den som ska ”dra in sina egna kulor”.

Boken som blev Årets Sälj & marknadsföringsbok i Sverige 2005:

”Med energi, en glöd, fängslas man som läsare. I sitt skrivande visar hon att hon besitter en av säljarens viktigaste framgångsfaktorer: glöden.

Redan i inledningskapitlet tar hon ett stort ansvar ur ett makroekonomiskt perspektiv där hon tar upp säljandets betydelse för landets välstånd. Hon skriver om hur vi alla oavsett arbetssituation kan bidra i detta välståndsbyggande genom att delta i säljarbetet efter bästa förmåga och rätt inställning. Hon skriver – “Många specialister beter sig som tennisbollar. De ligger på planen och väntar på att någon ska plocka upp dem och serva. Idag måste du nog inse att det inte är någon annan än du själv som måste vara både bollen och racketen. Du måste serva själv.”

Hon tar sedan snabbt med läsaren ner på en resa genom säljandets ädla konst. Hon gör detta även fortsättningsvis med samma energi och glöd som inledningen men här tillsammans med en stor portion av kunskap och erfarenhet. En mycket praktisk bok på en nivå som passar de flesta, även de som hon benämner säljskygga. Grattis Ulla-Lisa Thordén till en mycket inspirerande bok.”

Tommy Roos, VD/Rektor
Sälj & Marknadshögskolan

Se nya upplagan- Liber Förlag – högst upp på sidan.

För dig som just startat eller funderar på att starta företag.

Bli Din Egen, Ulla-Lisa Thorden”Bli Din Egen – en bok för företagssamma”. Motiven och villkoren för att bli företagare förändras ständigt. Konjunkturen växlar, politikernas intresse och uppmuntran likaså. Men vissa fakta gäller oberoende av klimatet: Företagande kan aldrig vara en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Företagande kan inte administreras fram. Företagandebygger i grunden på den enskilde individens initiativ, passion, vilja och uthållighet.

”Ulla-Lisa Thordén har skrivit en bok för den som just startat eller funderar på att starta företag. Då behöver man stöd från någon som har gedigen erfarenhet och kunskap. Hon behandlar egenföretagandets alla stora frågor och små detaljer, med inriktning på det praktiska. Och i en lättsam ton, utan att fördenskull göra avkall på sakligheten. För som författaren påpekar, det ska vara roligt att bli sin egen!”

Boken är slutsåld på förlaget, men kan lånas på biblioteket.